Primary Advertiser

בני הנוער האלה יגרמו לכם לחשוב מחדש על העולם שבו אתם חיים

בשיתוף מדעני העתיד

עודכן לאחרונה: 2.1.2023 / 10:37

נערה שהבינה שחברותיה מביטות בציניות על חייהן והתחילה לחקור את התחום, בן 17 שמתוך הערצה לאהרון ברק צלל לעולם המהפכה החוקתית ובת 16 מעוררת השראה שבודקת מה קורה במחשכי האינטרנט בכל הקשור למגדר. הכירו את בני הנוער שישנו את העולם שלנו

מה גורם לבני נוער להיות ציניים? בכתבה הזו לא תמצאו את התשובה לשאלה הזו, כי בני הנוער שנדבר עליהם מיד חפים מכל ציניות. להיפך, הם מלאים באופטימיות לגבי העתיד שלהם, ופועלים כבר היום כדי ליצור עתיד טוב יותר. הם עושים את זה באמצעות לימוד והרחבת הידע, בתוכנית אידיאה של משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד.

ההרשמה לתוכניות למחוננים ומצטיינים- אידיאה, אלפא ואודיסיאה מסתיימת ב 15/1/23.

אחת המשתתפות בתוכנית יוצאת הדופן הזו היא אילת השחר בר-לב, תלמידת כיתה י"ב באולפנת נווה חנה באלון שבות, שבחרה לחקור את השפעת המעמד החברתי על ציניות בקרב בני נוער במסגרת לימודיה באוניברסיטה העברית. והיום, כשהיא כבר בוגרת של התוכנית, היא גם משתתפת בהתמחות ייחודית במחלקת המחקר והמידע בכנסת. וכל זה כשהיא רק בכיתה י"ב.

לפני שנגיע למחקר של אילת השחר חשוב להסביר כי תוכנית אידיאה לא דומה לשום תוכנית אקדמית אחרת, וכל משתתף בתוכנית שאיתו דיברנו הסביר שהעניין בתוכנית למחוננים ומצטיינים הזו - של מרכז מדעני העתיד ומשרד החינוך - הוא לא הציונים, אלא הרחבת הידע. אידיאה נוצרה כדי לתת מענה לצרכים של תלמידות ותלמידים מחוננים ומצטיינים, המגלים עניין וסקרנות בתחומי מדעי הרוח, החברה והאומנויות, ולאפשר להם להרחיב את אופקיהם. במסגרת התוכנית התלמידות והתלמידים כותבים עבודת מחקר בתחומים הומניסטיים בליווי אישי של מומחה מהאקדמיה, ומתנסים במחקר אקדמי עצמאי. התוכנית פועלת באוניברסיטת תל- אביב ובאוניברסיטה העברית בירושלים. לפרטים נוספים לחצו כאן.

מדעני העתיד. יח"צ,
מדעני העתיד/יח"צ

לא הבנתי למה החברות שלי כל כך ציניות - וזה הפך למחקר שלי

את הדרך של אילת השחר למחקר המקורי שלה היא מתארת כהמשך טבעי של ההתרחשויות בבית הספר שלה. "אני לומדת באולפנה, וכשהגעתי לשם לראשונה בכיתה ט', היו כל מיני קטעים של תחילת שנה ומקום חדש ומהר מאוד יצרתי קשר עם המנהל של האולפנה. הגעתי אליו לשיחות והתייעצויות וקיבלתי עזרה ממנו וגם מהמורה שלי. ואז חברות שלי התלוננו גם הן על כל מיני דברים ושיתפו אותי בקשיים, אז אמרתי להן - לכו לדבר עם המנהל או עם המורה, הם יעזרו לכן בשמחה, והחברות שלי אמרו לי בכל פעם 'מה מעניין אותם בכלל מה יש לי להגיד' או 'מה אכפת להם, המנהל עסוק במלא דברים, למה שהוא יקשיב לי?'", מספרת אילת השחר, "ואני פשוט לא הבנתי מאיפה זה מגיע, לא הבנתי את דרך החשיבה הזו, כי בראש שלי זה היה אחרת לגמרי, למה הן לא מאמינות בנכונות של המערכת לעזור? וכך התחלתי להתעניין בציניות ובכל התחום הזה, ואז הגעתי לאידיאה - וזה הפך להיות המחקר שלי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

העולם שייך לצעירים: הכירו את מדעני העתיד של ישראל

בשיתוף מדעני העתיד
אילת השחר מדעני העתיד. יח"צ,
"הם דוחפים אותנו להמשיך ליהנות מהעולם הזה". אילת השחר/יח"צ

אילת השחר כבר בכיתה י"ב וסיימה את התוכנית. "במשך השנתיים האלה עשיתי את המחקר עצמו, וגם היו לנו המון מפגשים של לימוד משותף והרחבה של הידע - לימוד לשם הלימוד, ולא בשביל הציונים. זה היופי של התוכנית הזו, זה פשוט ללמוד, לדעת יותר וגם ליהנות יחד עם עוד אנשים, לאתגר אחד את השני", היא מספרת בחיוך, "אנחנו בקשר כולם, ויש לנו תוכניות המשך וכל הזמן שולחים לנו קישורים לכל מיני תוכניות מיוחדות של רוח וחברה והמון דברים שמעניינים אותנו. הם דוחפים אותנו להמשיך ליהנות מהעולם הזה".

וזה לא הכל. אילת השחר גם לוקחת חלק השנה בהתמחות ייחודית בכנסת. "זו תוכנית המשך, תוכנית התמחות של מרכז המחקר והמידע הכנסת. למשך כמה חודשים המתמחים מקבלים הנחייה מחוקרי הממ"מ בכתיבת מחקרי מדיניות ומתנסים בסוג מחקר כזה. אותי ציוותו לשתי חוקרות שהן המנחות שלי בעבודה, ואני זוכה לעשות עוד עבודה, להיחשף לעוד סוג של מחקר, עם מטרה אחרת ואופי אחר", היא מספרת, "גם להסתובב בכנסת זה מגניב".

מה גורם לנער בן 17 להתעניין במהפכה החוקתית?

גם עבור תום שורש, בן 17, אידיאה היא הרבה יותר מציונים או הישגים. "זו תוכנית למחקר בנושאים הומניסטיים שהיא בעיניי הזדמנות נהדרת להרחיב אופקים, להכיר אנשים מדהימים ולקבל כלים מאוד משמעותיים לחיים", הוא מספר. "אלה צעדים ראשונים באקדמיה אבל ברמה מאוד מאוד גבוהה, שבגיל כזה מוקדם אין בשום מקום אחר. לנו ניתנת ההזדמנות לעשות את זה בגיל מוקדם".

תום שורש מדעני העתיד. יח"צ,
"אידיאה באמת פתחה לי את הראש". תום שורש/יח"צ

הוא מוסיף כי "אידיאה באמת פתחה לי את הראש, הגעתי מאוד מכוון פוליטיקה וזה מאוד מרחיב אופקים. התחלתי להתעניין בפילוסופיה, כלכלה, ואני אפילו מתעניין באומנות וספרות". וגם מבחינה חברתית אידיאה מספקת ללומדים בה כלים ויכולות יוצאות דופן: "מבחינת חברתית היה מדהים. האנשים הכי מעניינים שיצא לי לפגוש, אנשים רחבי אופקים ובני שיח מעניינים, הכרתי שם חברים לחיים".

ובכל זאת, עבודת הגמר של תום מאוד ממוקדת בתחום שאיתו הגיע לתוכנית: "השיקולים המנחים בהתהוותן של הרפורמות החוקתיות בישראל". לשאלה כיצד הגיע דווקא לתחום הזה, מספר תום כי זה נושא שעניין אותו מגיל צעיר, וכי כאשר היה בתהליך קבלה ללימודים בתוכנית באוניברסיטת תל אביב, התבקש לכתוב מאמר על דמות מעוררת השראה ובחר באהרון ברק. "מתוך זה באמת נכנסתי והתעניינתי בנושא אפילו יותר, והסיבה שבחרתי את המהפכה החוקתית כמקרה בוחן שלי היא שכשהייתי בזום הספר של אהרון ברק, שקיבלתי שבוע לפני, היה מונח מולי, וככה חשבתי על זה", אומר תום, "אני חושב שזו הייתה בחירה נכונה, זה אחד האירועים הכי מעניינים בהיסטוריה שלנו".

תוכנית אידיאה לוגו. יח"צ,
תוכנית אידיאה/יח"צ

אני לא מכירה שום תוכנית אקדמית אחרת שפועלת בצורה כזו

קארין לוי, רק בת 16, וכבר שמה לה מטרה שאפתנית לבחון כיצד ממים של קבוצות קיצון באינטרנט חודרים אל המיינסטרים ומשנים את השיח, בהקשר המגדרי. קארין, שלומדת באידיאה באוניברסיטת תל אביב, למעשה נכנסת לאתרים של קבוצות קיצון כאלה, כדי לבחון את הסוגייה הזו. "בעצם אני חוקרת ממים - אמצעי מדיה קטנים עם פן הומוריסטי, שמופצים בצורה ויראלית, בעזרת שיתופים והעברה - ואני חוקרת את התפיסות המגדריות שיכולות להיות מועברות דרך ממים, ובעיקר ממים שנוצרים במקומות מאוד ספציפיים באינטרנט שנקראים קהילות קיצון", היא מספרת, "אני חוקרת כמה רשתות חברתיות, בהן רדיט וטוויטר, שבהן יש קהילות שהשיח בהן סוטה מהשיח המיינסטרימי, והערכים בקהילות האלה שונים, לפעמים סקסיסטיים ופוגעניים, ובכל זאת יש להם השפעה רבה באינטרנט".

קארין מספרת שדווקא בגלל זה היא רוצה לחקור את הממים שיוצאים משם כדי לראות איך הם מבטאים את הערכים האלה. "בסופו של דבר העבודה שלי שואפת לחשוף את הערכים מאחורי הממים האלה, שמופיעים באינטרנט, ולהראות למשתמשים בממים תמימים כאלה מה הערכים שהם בעצם מיצגים", היא מסבירה בהתרגשות, "היכולת של ממים עם רקע קיצוני להשתלב בטבעיות בתכנים רגילים באינטרנט - זה באמת משוגע. חלק מהממים שאנשים משתמשים בהם קשורים לאנשים שביצעו פשעים ודברים מאוד קיצוניים".

מלבד העובדה שקארין מלאת התרגשות ותחושת שליחות לגבי המחקר שלה, חשוב לה לציין שהיא גם מאוד נהנית מהלימודים באידיאה. "אני לא מכירה שום תוכנית אקדמית אחרת שפועלת בצורה כזו, לא משנה לאן פניתי תמיד היה מענה, הייתה המון עזרה ותמיכה, וכל האנשים שפגשתי הם אנשים מדהימים. הכול באווירה חברותית, אבל גם מאוד אקדמית ורצינית".

תוכנית אידיאה - תוכנית למחקר בתחומים רוח, חברה ואומנויות לתלמידות ותלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתות י'-י"א, פועלת באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטה העברית בירושלים.

לפרטים ולהרשמה

לעמוד הפייסבוק של מדעני העתיד>>

בשיתוף מדעני העתיד
  • עוד באותו נושא:
  • מחקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully