Primary Advertiser

גאווה ישראלית, הדור הבא: נבחרת ישראל הצעירה של מדעני העתיד

נעם פרל, בשיתוף מדעני העתיד

עודכן לאחרונה: 12.5.2024 / 13:01

מיזם משותף של המרכז למדעני העתיד, קרן מיימונידיס ומשרד החינוך שואף למצות את הפוטנציאל הגבוה של תלמידי ישראל במדעים, לראות אותם זוכים במדליות וגם לשפר את הדירוג של ישראל ברחבי העולם כולו. כעת, מתחילים המיונים לשנת 2024-2025

נוגה בר יצחק (במרכז). יח"צ,
נוגה בר יצחק (במרכז)/יח"צ

נוגה בר יצחק, בת 15 מתל אביב, שמעה על הנבחרת הצעירה לראשונה בכיתה ז' מחברים. המיזם היה נשמע לה מעניין, וככל שקראה עליו, הוא קרץ לה יותר. אז היא החליטה לנסות. "ניגשתי למיונים אחרי שהתכוננתי בבית על מבחנים משנים קודמות, בהן השאלות נראו לי מגניבות ופשוט התקבלתי"ֿֿ, היא מספרת.

בשנתיים של פעילות בנבחרת הצעירה, נחשפים התלמידים בשנה הראשונה בצורה כללית למקצועות המתמטיקה, פיזיקה, מדעי המחשב וכימיה. בשנה השנייה כל חניך בוחר שני מקצועות להתמקד בהם, ולומד את שניהם. במקרה של נוגה היו אלה מקצועות הפיזיקה והכימיה.

"זה משהו שלא תמיד ידעתי שאני טובה בו, הגעתי לנבחרת עם מעט מאוד רקע במדעים מדוייקים- למדתי בכיתה רגילה, לא של מחוננים (ואני עדיין בכיתה רגילה אגב), וגם לא היה לי רקע מתמטי. חששתי מזה כי הנחתי שיגיעו שפיצים רציניים להבחן ביחד איתי, אבל בסוף זה עבד. למדתי מזה וחשוב לי לציין שממש לא חובה רקע מתמטי. המיונים לא מתבססים על רקע קודם, רק על חשיבה יצירתית וגישה ייחודית כשמחפשים פתרון לשאלות".

זינה ג'אסר. יח"צ,
זינה ג'אסר/יח"צ
איתי קרני. יח"צ,
איתי קרני/יח"צ

למיונים לנבחרת הצעירה ישנם שלושה שלבים. נוגה מספרת שהייתה המומה אחרי כל שלב שעברה. "הלימודים בנבחרת מתרחשים בכמה פורמטים שונים, רוב הלמידה מתרחשת במחנות מרוכזים שהם בעצם כמה ימים רצופים באוניברסיטה. אנחנו ישנים באכסניה ולומדים מהבוקר עד הערב. לי זה מאפשר בין הלמידה גם פעילות חברתית שהיא חלק בלתי נפרד מהלימודים בנבחרת, זה מאוד משמעותי. פגשתי שם מלא חברים חדשים מכל הארץ וזה לא היה קורה אחרת".

הנבחרת הצעירה מהווה עתודה והכנה לנבחרות הבוגרות במדעים. אך עבור נוגה, זו לא הייתה המטרה המרכזית כאשר החליטה להבחן, "רציתי ללמוד עוד כי זה פשוט עניין אותי, ולאורך הדרך זה מה שהוביל אותי- להעשיר את עצמי בתחומים שאני אוהבת".

פעילות הנבחרת הצעירה מתקיימת במסגרת מיזם משותף בין מרכז מדעני העתיד ומשרד החינוך. ועל כן, בתי הספר מכירים את הפעילות, תומכים ומעודדים את נוגה וחבריה לנבחרת להתמיד בהשתתפותם.

"הנבחרת הצעירה היא עד סוף כיתה ט', והנבחרות הבוגרות זה פורמט קצת שונה. השנה חששתי שיהיה לי לחץ ובעיה לשלב עם הלימודים, החיים והתחביבים, אבל אין בעיה בכלל. יש לימודים שהם בין המחנות, יש ימי עיון ויש מטלות, והלמידה מתרחשת במידה רבה גם בעבודה על המטלות בבית. זה לא מונע ממני דברים שאני אוהבת, להפך - אני נהנית. אנחנו קבוצת חברים שגם פותרת את המטלות ביחד. זה משתלב נהדר עם היום יום, זו חוויה ואני כל כך שמחה שהגעתי לשם".

איתי קרני. יח"צ,
איתי קרני/יח"צ

איתי קרני, בן 14, תלמיד כיתה ט' מהוד השרון, נמצא גם הוא בנבחרת הצעירה זו השנה השניה. "עד סוף כיתה ו' לא ידעתי שיש דבר כזה, ודווקא בחטיבה הצטרפתי לכיתת המחוננים ושמעתי על זה מחבר שלי שהאחים שלו הגדולים השתתפו. מהיסודי מאוד אהבתי להתחרות ומדעים מדויקים, וזה נראה לי מתאים. התחלתי להתכונן איתו ביחד ושנינו התקבלנו".

את ההכנה עשו השניים ממבחנים שיש באתר הנבחרת ומיועדים לסייע בהכנה מיטבית למבחן. "הם היו בעיקר סביב מתמטיקה אבל גם כימיה ופיזיקה".

זה מה שדמיינת?

"אפילו יותר. הייתי בטוח שכל מי שיגיע לנבחרת הצעירה יהיה מאוד תחרותי, ושתהיה אווירה של איש איש לעצמו. בפועל, מדובר פה במיזם חברתי ממש - מצאתי מלא חברים לחיים שממש רוצים להיות ביחד וכיף להיות איתם. אני גם משחק כדורסל עם כמה מהם כך שברור שיש לי זמן גם לתחביבים אחרים בשעות הפנאי, וכן, יש כאלה".

יש לך זמן גם לבית הספר?

"בהחלט. כמו שאמרתי אני משחק כדורסל, אני הולך לצופים, ויש לי זמן לבית ספר. לפעמים זה כן עמוס קצת, אבל הכול מתואם ועוזרים לצמצם פערים במידת הצורך".

בשנה הבאה יצטרף קרני לנבחרת הבוגרת במדעי המחשב, וינסה להתקבל גם לנבחרת הבוגרת במתמטיקה.

תרצה להגיע לאולימפיאדה?

"בשביל זה התאספנו. אני מאוד תחרותי ואני מאוד אשמח להתחרות. מקווה שאני אצליח להגיע למעמד הזה".

קרני חושב שהשם של המיזם יכול להרתיע קצת, אבל אין שום סיבה לחשוש. "רואים שזה מותג, זה יעזור בעתיד גם בצבא וגם באקדמיה. הפחד של אנשים יכול להגיע מבחינה חברתית ובאמת שזה מדהים כאן. יש לנו המון חברים ואנשים עם מכנה משותף. נפגשים מחוץ לנבחרת, מבלים ביחד ולומדים ביחד. אין ספק שיש פה עניין חברתי".

זינה ג'אסר. יח"צ,
זינה ג'אסר/יח"צ

"לקח לי זמן להבין כמה המיזם הזה גדול וחשוב, גם אחרי שהתקבלתי"

זינה ג'אסר, תלמידת כיתה ט מג'ת, שמעה לראשונה על הנבחרת הצעירה מהמורה למדעים בבית הספר. "עשיתי את השלב הראשון בקבלה לנבחרת הצעירה בבית הספר, כשמורת המדעים סיפרה לנו על הנבחרת, אך בהתחלה לא ממש הבנתי מה זה אומר וכמה זה גדול וחשוב".

המבחן הראשון היה מבחן במתמטיקה, שג'אסר הרגישה שהצליחה בו. "עברתי לשלב השני שהיה מבחן במתמטיקה והכיל גם שאלת פיזיקה, שאלת כימיה, ושאלת מדעי מחשב; ארבעת המקצועות שלומדים בנבחרת הצעירה. השלב האחרון היה יום עיון ממיין באוניברסיטת ת"א, עשינו בו מבחן מתמטיקה ומבחן נוסף על נושא שהעבירו לנו בהרצאה שם".

ג'אסר מספרת כי לצד ההתרגשות שחה עם קבלתה לנבחרת, צפו גם חששות ושאלות. "היה לי קשה עם השפה בהתחלה ולא הבנתי את הכול, אבל לאט לאט למדתי עברית מדעית והסתדרתי עם השפה. גם עזר לי מאוד שאפשרו לי להשתתף במחנות בלי לינה".

במהלך הלימודים נחשפה ג'אסר למהות הלימודים באוניברסיטה, ורכשה כלים ומיומנויות להתמודדות עם שאלות במבחנים ברמה גבוהה מאוד. "זה גם נתן לי כישורים חדשים כמו למידה עצמית וניהול זמן. בשנה הראשונה למדנו את ארבעת המקצועות- מתמטיקה, מדעי מחשב, כימיה, ופיזיקה, ובשנה השנייה בחרנו שני מקצועות שלומדים לעומק. אני בחרתי ללמוד כימיה ופיזיקה ואני מאוד שמחה על החוויה".

seperator

משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס מובילים את הכשרת נבחרות ישראל במדעים להשתתפות באולימפיאדות הבינלאומיות. כל אחת מהנבחרות מוכשרת במוסד אקדמי שונה. המיונים לנבחרות ישראל במדעים יוצאים לדרך ומיועדים לתלמידות ותלמידים בכיתות ז'- י"א מכל רחבי הארץ, כאשר שלב א' של המיונים יתקיים באופן מקוון. המיונים יתקיימו לנבחרות הבוגרות בפיזיקה, כימיה, מתמטיקה, ביולוגיה, מדעי המחשב ונבחרת ישראל הצעירה במדעים.

לפרטים נוספים ומבחנים לדוגמא לחצו כאן>>

נעם פרל, בשיתוף מדעני העתיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully