Primary Advertiser

"פשוט קפצתי משמחה": הרגע הבלתי נשכח שלי מהאולימפיאדה

נעם פרל, בשיתוף מדעני העתיד

עודכן לאחרונה: 12.5.2024 / 13:02

בזכות מיזם משותף של מרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס ומשרד החינוך, ששואף למצות את הפוטנציאל הגבוה של תלמידות ותלמידי ישראל במגוון תחומי המדעים, הם זוכים לחוויות בלתי נשכחות וחלקן בייצוג של מדינת ישראל באולימפיאדות הבינלאומיות

בווידאו: הכירו את מדעני העתיד/יח"צ

"כשקראו את השם שלי בטקס המדליות, פשוט קפצתי משמחה"

נועה בן ישראל, בת 17, הייתה חלק מנבחרת ישראל הצעירה במדעים. כעת היא כבר פעילה בנבחרות הבוגרות, אבל את החוויה שעברה עם הנבחרת הצעירה בתחרות ה-IJSO (או International Junior Science Olympiad) בקולומביה, היא לא יכולה לשכוח. רמז: מעורבת שם מדליית כסף.

"לקחתי חלק באולימפיאדה מיוחדת שמשלבת בין תחומי מדע מגוונים: ביולוגיה, כימיה, ופיזיקה", היא מספרת. האולימפיאדה נערכה בקולומביה בשנת 2022 וכללה צמד מבחנים: מבחן מעבדה מעשי ושני מבחנים תיאורטיים, האחד בסגנון אמריקאי והשני מבחן פתוח. "במסגרת התחרות אנחנו עונים על שאלות מכל התחומים, ויש גם פעילויות וסיורים מעניינים בזמן החופשי. בפועל, רוב הזמן הוא זמן של פעילויות עם אנשים מכל העולם. הכרתי אנשים מקפריסין, בוליביה, הודו, הולנד, ושמרתי איתם על קשר עד היום. כשפרצה המלחמה כולם כתבו לי שהם דואגים לי ושהם איתנו".

הרגע הבלתי נשכח של נועה הוא מטקס קבלת המדליה: "זה טקס די מלחיץ כי מקריאים את שמות הזוכים בלי הכנה מוקדמת. קראו את הזוכה במדליית הארד וזה לא היה השם שלי. אז בעצם הייתי במצב שבו אני לא יודעת אם קיבלתי מדליית כסף או כלום. ואז הגיע הרגע הזה שאני שומעת את השם שלי, ומבינה שזכיתי במדליה על כל המבחנים יחד, קפצתי משמחה זה היה רגע מיוחד במינו"

נועה בן ישראל (במרכז). יח"צ,
נועה בן ישראל (במרכז)/יח"צ

"כשהחברים הכי טובים שלי באולימפיאדה היו מאיראן ועיראק"

שלו וקסמן, בן 18, חבר בנבחרת ישראל בביולוגיה, לקח חלק באולימפיאדה באיחוד האמירויות ממש בקיץ האחרון, יחד עם שלושה נציגים נוספים.

וקסמן מספר על ההכנה לתחרויות, שהיא חלק בלתי נפרד ממעגל חברתי חזק שנוצר: "כל תהליך האימונים מייצר סביבו גם קשרים חברתיים. בעצם אנחנו עושים דברים שלא עושים בשום מקום אחר- ניסויי מעבדה, עריכה גנטית, סיורים במעבדות של חוקרים, ממשק עם המחקר הכי חדשני. יש קבוצה עם מכנה משותף גדול שמתחברת לה ביחד וזה נהדר".

אותו מעגל חברתי מתרחש גם באולימפיאדה עצמה. "היינו שם עם אנשים מ-80 מדינות, אנשים שלא הייתי פוגש בשום סיטואציה אחרת. הנה, ממש באופן מפתיע, דווקא איראנים ועיראקיים הפכו לחברים הכי טובים שלנו במהלך התחרות".

וקסמן מתאר דבר נוסף וייחודי שקשה לתאר שיקרה בשום סיטואציה אחרת. 10 ימים ללא טלפון נייד. "במהלך הזמן שהיינו שם רוב הזמן היינו ללא טלפונים, מכיוון שהמדריכים שלנו מתרגמים את הבחינות מאנגלית לעברית ורצו לוודא ששום נתון או שאלה לא מועברת למשתתפים מראש. בזמן הזה היינו בסיורים במדינה והיה מרתק".

בסוף האולימפיאדה, זכה וקסמן במדליית הכסף. "זה היה מרגש ומותח מאוד, עד שהבנתי שאולי אין לי סיבה לחכות במתח. או שיקריאו את השם שלי או שלא. עצמתי את העיניים- ואז הקריאו את השם שלי. זה היה רגע מאוד משמח, שיא של מסע של שנתיים. עכשיו, יש לי הזדמנות נוספת לטוס לקזחסטן, ואני מקווה להיבחר ולהגיע לשם".

רון לוי. יח"צ,
רון לוי/יח"צ

"הרגע הכי מרגש שלי היה להיבחר למשלחת האולימפית, כאן בארץ"

רון לוי, בן 20 מזכרון יעקב, זכה במדליית ארד באולימפיאדה הבינלאומית לפיזיקה בשוויץ בשנת 2022.

"הכל התחיל בכיתה יא', כאשר הציעו לי מהתיכון להיבחן לנבחרת- כבר אז ידעתי שאני טוב בפיזיקה אבל האהבה התפתחה עם הזמן ולקחתי על עצמי את האתגר מסקרנות" הוא מספר. בהתחלה לא היה פשוט, הנושאים הרגישו מאוד מתקדמים אבל בזכות סקרנות מטורפת ומוטיבציה להשקיע, לוי הצליח ונהנה. "היו עוד כמה דברים שהיו משמעותיים עבורי, גם פגשתי אנשים דומים לי, איתם רקמתי קשרים להמשך ומעבר לזה, הרגשתי שהמדריכים שלי מהווים השראה של ממש. אני רואה איפה הם משרתים כיום בצבא, במקומות מדהימים ואני רוצה גם להגיע למקומות האלה".

אז נכון שגם טקס הקראת הזוכים במדליות היה רגע מרגש, אבל לוי הרגיש שדווקא כשנבחר למשלחת שתייצג את ישראל, מדובר היה ברגע בלתי נשכח. "אחרי שנה עצומה של השקעה- הקריאו את השמות של האנשים שייצגו את ישראל באולימפיאדה ואז שמעתי את השם שלי. אני זוכר שהתרגשתי מהזכות, הרגשתי שמעבר ללייצג את עצמי אני שואף לייצג את המדינה שלי בצורה הטובה ביותר". וכך, לוי בילה את החודשים שנותרו בהכנה יומיומית. קורסים באינטרנט, סימולציות, סרטונים ביוטיוב ואפילו פתירת חידות של מדריכים בקבוצות וואטסאפ. "כל חידה הייתה שולחת אותי ללמוד ולחקור ונהנתי מכל רגע".

שלו וקסמן. יח"צ,
שלו וקסמן/יח"צ
נטע אילני. יח"צ,
נטע אילני/יח"צ

"הסיפוק העצמי מהזכייה הוא מה שילווה אותי להמשך"

נטע אילני, בת 17 מרחובות חברה בנבחרת ישראל במתמטיקה. בגילה הצעיר היא כבר הספיקה לקחת חלק בשלוש אולימפיאדות, אחת מהן היא ייחודית לבנות על מנת לעודד נשים לעסוק בתחום המתמטיקה. שם, היא גם זכתה במדליית זהב.

"אני חושבת שהאולימפיאדה היא בונוס. בונוס שווה מאוד אבל לא המטרה. המיזם הזה מספק חוויה ממש טובה, החומר שאנחנו לומדים הוא לא כמו בבית ספר, הוא חומר שמורכב מחידות שגורמות לי להפעיל את המוח, להיות יצירתית וזה משהו אני נהנית ממנו מאוד ואני חושבת שהרבה אנשים יכולים להתחבר אליו הרבה יותר ממה שעושים בבית הספר".

בנוסף, כמובן שגם הרכב הנבחרת, והחוויה של מחנות האימונים והתחרויות ברחבי העולם מביאים איתם זכרונות בלתי נשכחים.

התחרויות בהן השתתפה נערכו בסלובניה, רומניה וגיאורגיה. "בתחרות הבנות היינו בהרכב קטן יותר מבדרך כלל, יש בזה משהו מיוחד ובאופן כללי האווירה הנחמדה. הזכייה הייתה רגע מאוד כיף אבל לא החלק החשוב, מה שהיה לי הכי חשוב הוא ליהנות מהתחרות כי השקעתי המון כדי להגיע אליה, מדובר בסיפוק עצמי של ממש, ואין כיף מזה".

אלעזר קורן. יח"צ,
אלעזר קורן/יח"צ

"אחד השבועות הכי מדהימים שחוויתי, לא חוויתי משהו דומה בעבר וקשה לי להסביר את זה"

אלעזר קורן, בן 18 מזכרון יעקב הגיע למיונים דרך בית הספר עוד בכיתה ז'. "ידעו להגיד לי שמתחילים המיונים ואמא שלי ואני קצת חקרנו בנושא. התכנית הייתה נראית לנו שווה והחלטנו ללכת על זה. המיונים היו קשים ומאתגרים, רמת הקושי הייתה מאתגרת ובכל זאת הצלחתי והתקבלתי. אני זוכר שממש התלהבתי מהשאלות שנתנו וזה מאוד הרשים אותי".

קורן התקבל לנבחרת ישראל הצעירה במדעים ושמח מאוד על ההחלטה לנסות. כיום הוא חבר בנבחרות הבוגרות במדעי המחשב ומתמטיקה.

קורן השתתף בשתי אולימפיאדות, האחת באינדונזיה בשנת 2022 בה השתתף מרחוק, והשנייה בהונגריה בשנה האחרונה.

"מדובר באחד השבועות המדהימים והמשמעותיים שחוויתי, אני אפילו לא יודע איך להסביר את זה. לא חוויתי משהו דומה עבר. בהונגריה הגיעו אנשים מ-90 מדינות מרחבי העולם. יצא לי לפגוש, לדבר ולהכיר הרבה אנשים וזה לא משהו שקורה אחרת. מעבר לזה הייתה תחרות שאלות במדעי המחשב- שאלות מאוד מגניבות ומאתגרות שמאוד נהניתי להתעסק איתן".

הרגע הבלתי נשכח של קורן מגיע עם הקדמה קצרה: הפורמט של התחרות הוא קבלת שלוש שאלות שאותן צריך לפתור תוך חמש שעות . "מדובר בבעיות אלגוריתמיות ואנחנו צריכים לכתוב קוד שפותר אותן. בסוף, אנחנו מגישים את הקוד והמחשב מריץ טסטים ומחזיר ציון בהתאם לכמה טוב היה הקוד בטסטים.
אחרי היום השני מקבלים ציון אוטומטי אז מיד יודעים איך הלך- אבל כשאני סיימתי לא ידעתי איך הלך. דיברתי עם המתחרים הישראלים האחרים וציפינו למדליית כסף. פתאום יצאנו ומספרים לנו ששלושה מאתנו זכו בזהב. מתוך ארבעה. זה היה רגע מדהים".

קורן מנסה לשים את האצבע על מה נגע בו כל כך, "לצאת מתחרות כזאת זה רגע של ניתוק מהעולם והייתי רוצה לחזור לתחושות האלה. הרגשתי ממש כאילו הנשמה לא בעולם הזה, אלא ממש בתוך התחרות. העולם קופא. התנתקתי מעצמי, הרגשתי בעולם אחר של לפתור את הבעיות ואחרי התחרות לוקח זמן לחזור לקרקע ולהבין מה קרה ומה עשיתי. בתוך הנפש זה ממש תחושת ניתוק שאתה מתעסק רק בזה. רק בלילה התחלתי לעכל ולהבין מה קורה".

קורן מסכם נפלא ואומר: "לדעתי האולימפיאדה זה חלק קטן ממה שהנבחרות נותנות. נבחרות ישראל במדעים נותנות לתלמידים אפשרות ללמוד חומר מאתגר שפותח את הראש מעבר למה שלומדים בבית הספר ולתלמידים שאוהבים את זה, ויש להם יכולות מתאימות זו הזדמנות מצויינת להתפתח. מעבר לזה- פוגשים הרבה תלמידי תיכון בגיל דומה עם מכנה משותף וזה יוצר שילוב של מסגרת חברתית ומקצועית מאוד טובה בעיניי".

seperator

משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס מובילים את הכשרת נבחרות ישראל במדעים להשתתפות באולימפיאדות הבינלאומיות במדעים. כל נבחרת מוכשרת במוסד אקדמי שונה. המיונים לנבחרות ישראל במדעים יוצאים לדרך ומיועדים לתלמידות ותלמידים בכיתות ז'- י"א מכל רחבי הארץ. שלב א' של המיונים יתקיים באופן מקוון. המיונים יתקיימו לנבחרות הבוגרות בפיזיקה, כימיה, מתמטיקה, ביולוגיה, מדעי המחשב ונבחרת ישראל הצעירה במדעים.

לפרטים נוספים ומבחנים לדוגמא לחצו כאן>>

נעם פרל, בשיתוף מדעני העתיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully