Primary Advertiser

התאומים האלה רק בכיתה ט' - ולא תאמינו מה הם עושים

בשיתוף מרכז מדעני העתיד

12.1.2022 / 12:11

יעל וליאור מפתח תקווה החליטו בשנה שעברה שהם רוצים יותר ממה שבית הספר מציע, ונרשמו לתוכנית "אודיסיאה" של משרד החינוך ומרכז מדעני העתיד. היום הם כבר לומדים הנדסה קוונטית באוניברסיטת בר-אילן ונהנים מכל רגע. זה הסיפור שלהם (והם לא לבד.. )

יעל וליאור מדעני העתיד. יח"צ,
"זה היה נראה לי מעניין, אז נרשמתי". ליאור כהן/יח"צ
יעל וליאור מדעני העתיד. יח"צ,
העומס המאתגר לא מרתיע אותה. יעל כהן/יח"צ

אם הייתם שומעים על שני אחים, שכבר בכיתה ט' לומדים הנדסה קוונטית באוניברסיטה, בטח הייתם מסיקים שמופעל עליהם לחץ עצום. אבל זה לא הסיפור של יעל וליאור כהן מפתח תקווה, שהחליטו על דעת עצמם להירשם לתוכנית לתלמידות ותלמידים מצטיינים הכי מאתגרת שיש, גם כשההורים שלהם לא ממש היו בעניין.

יעל וליאור לומדים באוניברסיטת בר-אילן במסלול הנדסה קוונטית. בשנה שעברה ליאור ראה פרסום של מרכז מדעני העתיד על התוכנית אודיסיאה, שוחח על זה עם אחותו - והם קיבלו החלטה משותפת ללכת על זה.

אודיסיאה היא תוכנית ללימודים אקדמיים במדעים לבני נוער מחוננים ומצטיינים, ולא מדובר בסתם תוכנית, אלא במסגרת הכי מאתגרת שיש עבור תלמידי על-יסודי. תוכנית אודיסיאה היא אחת התוכניות המבוקשות שיש במערכת החינוך לתלמידות ותלמידים מצטיינים: ארבע שנים של לימודים אקדמים מחייבים, במקביל ללימודים בתיכון. תוכנית שלא מוותרת ולא עושה "הנחות" לבני הנוער, אלא מעניקה להם כלים איכותיים, הכשרה ברמה גבוהה ומיומנויות נדרשות להשתלב בעולם המדע כבר בגיל התיכון.

ההרשמה לתכנית מסתיימת ב-16 בינואר. לפרטים נוספים לחצו כאן

הלימודים קרבו אותנו אחד לשני

"זה שלהם עצמאי", מספרת הלית, אמם של ליאור ויעל, תלמידי כיתה ט' ומשתתפים בשנה ראשונה בתוכנית אודיסיאה, "זו הייתה יוזמה שלהם, אנחנו חשבנו בהתחלה שזה מוקדם מדי לעשות תואר - אבל הם ממש רצו, זו הייתה יוזמה משותפת שלהם", היא סיפרה, והוסיפה, שילדיה מאוד נהנים מהתוכנית, מהאתגר ומהזמן המשותף שיצרו לעצמם.

"באו אלינו לבית הספר לתת הרצאה על פיזיקה קוונטית וזה היה נראה לי מעניין, אז נרשמתי", מספר בפשטות ליאור, ומוסיף כי אחותו יעל - שלומדת בבית ספר אחר - שמעה ממנו על התוכנית והצטרפה לרעיון השאפתני. "חשבנו על זה יחד והלכנו יחד למבחנים. גם באודיסיאה אנחנו די הרבה ביחד, משווים תשובות של שיעורים בבית, נוסעים יחד, חוזרים יחד", הוא מספר, ומוסיף כי מלבד הרווח האקדמי, התוכנית גם קירבה בינו לבין אחותו התאומה. "יש יותר תחומי עניין משותפים ואנחנו מדברים על זה הרבה", סיפר.

העומס והאתגר שבללמוד הנדסה קוונטית באוניברסיטה לא מרתיעים את ליאור ויעל. "כרגע זה עוד לא עמוס, שבהמשך יהיה יותר עמוס, אבל בית ספר משלב את זה טוב, יש לנו רכזת אז אנחנו יכולים לדבר איתה בכל מיני נושאים, למשל אם נדרש לדחות מבחנים ", הוא מספר, "לפי מה שאני מבין זה משתלב יפה עם הלימודים ויש לא מעט בני נוער שעושים את זה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התוכנית שתעזור לילדים שלכם לפרוץ את כל הגבולות

בשיתוף מרכז מדעני העתיד
מדעני העתיד. יח"צ,
מדעני העתיד/יח"צ

"היו לי רגעים מאתגרים בשנה שעברה, אבל הצוות עזר לי לעבור את זה"

אם הסיפור הזה נשמע לכם בלתי נתפס, כדאי שתדעו שבתוכנית אודיסיאה לומדים עוד לא מעט זוגות אחים שאפתניים, שחולקים את האהבה למדע. רחל עדי יונגר תלמידת כיתה י' ממושב שדה אברהם לומדת כבר שנה שנייה במסלול רב תחומי מדעים בתוכנית אודיסיאה באוניברסיטת בן גוריון, והשנה הצטרף אליה גם אחיה נבו, תלמיד כיתה ט'.

רחל עדי עם אחיה נבו עדי. יח"צ,
רחל עדי עם אחיה נבו/יח"צ

"זה נורא כיף להשתתף בתוכנית. היו לי רגעים מאתגרים בשנה שעברה והצוות מאוד עזר לי, וגם המרצים, הכל מאוד עוטף וחם. זו לא הייתה שנה קלה, למדתי המון בזום, והם עזרו לי ונתנו לי המון כלים, והשנה השתפרתי מאוד במובן של לארגן את הזמן שלי וליהנות מהידע שאני מקבלת", היא מספרת, ומוסיפה כי היא מחכה כל השבוע ליום חמישי ללכת לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. אחת הסיבות שהיא מחכה לזה כל כך היא חברויות חדשות שהצליחו להיווצר בשנה הראשונה בתוכנית, אף שלמדו בזום. "במשך השנה ישנן המון פעילויות חברתיות", הסבירה.

והשנה, לעולם העשיר הזה של רחל עדי התווספה עוד תוספת חיובית - אחיה קטן. "אחי אהב את התחום הזה עוד לפני", היא מספרת, "בהתחלה היה לי מעט מוזר שהוא גם שם, אבל עכשיו לא. ההפסקות שלנו באותו זמן, ואנחנו מדברים ואוכלים יחד. הקשר שלנו תמיד היה טוב, אבל זה קירב ביננו יותר, יש לנו שפה משותפת ועולם משותף".

רחל עדי לומדת השנה כימיה, ונבו לומד מבוא למתמטיקה. "זה מאוד קשה בשנה הראשונה כי לומדים מבואות לכל המקצועות, אבל בשנה השנייה אפשר להתמקד אז התמקדתי בכימיה, וזה מאוד מעניין", היא הסבירה. "היה לנבו עכשיו מבחן ועזרתי לו, זה כיף. בשנה שעברה היה לי קשה וכשאני עוזרת לו - זה עושה לו טוב".

ההרשמה לתכנית מסתיימת ב-16 בינואר. לפרטים נוספים לחצו כאן

לא חסרים לנו חיי חברה, להיפך

גם ליה ומאיה טבוך, תאומות ותלמידות כיתה ט' מחולון, לומדות יחד באודיסיאה במסלול פיזיקה באוניברסיטת תל אביב. "התוכנית מאוד טובה, מאוד כיף ומעניין לי שם, ובמיוחד נחמד ששתינו שם כי אנחנו יכולות לעזור אחת לשנייה עם שיעורי הבית, המטלות והכל", מספרת ליה, "שתינו רצינו להיות בתוכנית, בהתחלה לא ידענו ששתינו רוצות להיות בפיזיקה אז היו התלבטויות, אבל בסוף שתינו הבנו שאנחנו רוצות פיזיקה וזאת הייתה החלטה משותפת".

מיה וליה מדעני העתיד. יח"צ,
מיה וליה טבוך/יח"צ

לשאלה כיצד בגילן הצעיר הן מצליחות לשלב גם לימודים מאתגרים וגם חיים חברתיים, השיבה ליה כי "מבחינת חיי חברה, שתינו נמצאות בכיתת מחוננים, אז לכולם יש תחומי עניין משותפים וזה ממש נחמד. אמנם יש הרבה עבודה בלימודים האקדמים, אבל אודיסיאה זה ממש חיי חברה משל עצמם, יש לנו מלא חברים משם, וחיי חברה לא חסרים לנו". היא הוסיפה כי היא ואחותה הכירו חברים כבר במכינה בקיץ, "ואנחנו פשוט מתכתבים כל יום, מדברים, נפגשים, עושים שיעורים ביחד, הכל".

"אני ממליצה לכולם לנסות להתקבל לאודיסיאה", הוסיפה ליה, זו חוויה מטורפת. זה באמת הדבר הכי טוב שיכולתי לעשות לעצמי".

לוגו מדעני העתיד. יח"צ,
לפרטים נוספים לחצו על התמונה/יח"צ

הילדות שלי התחילו לפרוח

ואיך זה מרגיש מצד ההורים כששני הילדים לומדים כל כך הרבה? מדלנה דולגין, היא אמן של יעל ומיכל, שלומדות שתיהן באודיסיאה במסלול הרב תחומי בטכניון. "שתיהן נהנות בתוכנית, כי בבית ספר רגיל הן פחות התחברו לילדים, אבל ברגע שהגיעו לטכניון - הן התחילו לפרוח", מספרת בגאווה מדלנה, "זה היה חסר. ילדים מחוננים ומצטיינים חייבים מסגרת כזאת, שיש בה עוד ילדים שחושבים אותו דבר, שואפים לאותן מטרות, שהלימודים מעניינים אותם שהעולם מסקרן אותם - זה מאוד חשוב".

לצד הגאווה והשקט הנפשי שמתלווה לזה שבנותיה מצאו את מקומן החברתי, מדלנה מוסיפה כי התוכנית דורשת לפעמים גם מעורבות של ההורים. "מההורים זה דורש מאמץ", היא מספרת, "הסעות, השלמות של לימודים של בית הספר. הלימודים בטכניון תובעניים, ולכן כשהם עושים שיעורים ומתקשים - צריך להיות זמין, לעזור ולענות על שאלות כמה שאפשר".

יעל ומיכל דולגין מדעני העתיד. יח"צ,
יעל ומיכל דולגין/יח"צ

אבל מבחינת מדלנה, זו ההשקעה הטובה ביותר שהיא יכלה לעשות. "אני חושבת שזה תורם להן, מרחיב אופקים, נותן להן את החברה שהן צריכות. מבחינתי זו באמת המצאת המאה, אחרת הילדים האלה פשוט משתעממים ומאבדים מוטיבציה, ככה יש להם אופק התפתחות. טוב שיש את זה".

תוכנית אודיסיאה - תוכנית ללימודים אקדמיים במדעים מופעלת בפריסה ארצית ב-6 מוסדות אקדמיים: אוניברסיטת בן- גוריון בנגב, האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בר -אילן, הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל והמכללה האקדמית תל-חי. התוכנית מתקיימת במהלך כיתות ט'-י"ב. לפרטים ולהרשמה היכנסו לאתר מרכז מדעני העתיד.

לעמוד הפייסבוק של מדעני העתיד>>

בשיתוף מרכז מדעני העתיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully